Köpvillkor

1

Fraktkostnad

Fraktkostnaden räknas ut automatiskt när du gör din beställning i vår E-butik. Vi tillämpar subventionerade fraktkostnader. Vi har olika fraktkostnader som alla är baserade på transportörens taxa och är beroende på varans vikt och storlek. Den verkliga fraktkostnaden visas alltid sedan du valt fraktsätt i kassan.
2

Fraktsätt

Gällande paket med cykel större än 24" i så får du dessa hemkört till dörren. För mindre paket skickas dessa till närmsta ombud.
3

Återköp

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Vid eventuell retur står köparen för fraktkostnaden (vår faktiska kostnad till transportbolaget) till sig och returfrakten till oss. Varan måste returneras oöppnad i originalförpackning, om något saknas eller är skadat så debiterar vi för detta. Det är viktigt att du bifogar en retursedel, denna skickar vi till dig efter att du kontaktat vår kundtjänst. Använd endast av oss anvisad fraktförare. Eventuell tvist avgörs av Allmänna reklamationsnämnden. Leverantörerna förbehåller sig rätten till ändringar i samband med produktutveckling. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller fel i produktbeskrivningen. Vid retur av en komplett cykel tillkommer utöver vår faktiska fraktkostnad en expeditionsavgift på 250sek.
4

Garantier

Vi säljer alla produkter med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Vissa produkter kan ha en förlängd produktgaranti, detta framgår då i produktbeskrivningen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel dvs fel som har funnits redan från början. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Din faktura gäller som garantibevis.
5

Outlösta försändelser

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 200 kr för brev/postpaket eller 800 kr för hem-/företagspaket.
6

Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms för närvarande 25 % (matmoms 12% Bokmoms 6%). Vi reserverar oss för ev.momshöjningar eller andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Utöver detta tas förbehåll om prisändring inför ramen av prisföreskrifter gällande på leveranstidpunkten.
7

Åldersgräns

Du måste vara minst 18 år för att beställa från bikevillage.se
8

Reklamationer

Enligt konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt från det att du köpt produkten. Du måste göra din reklamation inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Reklamation av varan innebär att du meddelar oss att du anser att det är fel på varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. För att enklast göra en reklamation kontaktar du oss via telefon eller e-post. Tänk på att tex en cykel behöver regelbundet underhåll och service för att fungera optimalt, Intrimning eller efterjustering av en komponent kan tex inte ses som en reklamation. Inom ca 1 vecka kommer du att erhålla en fraktetikett. Denna ska du använda för att skicka tillbaka produkten till oss. Observera att erhållande av returnummer är ej att likställa med godkänd reklamation. Varan ska ha kommit oss till handa inom 14 dagar från erhållande av fraktetikett och vara väl rengjord. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan eller ersätter dig med en ny. Kan vi inte göra detta återbetalar vi dig på samma väg som du själv valde när du la din beställning.
9

Köp av cykel i E-butiken

Viss slutmontering behövs när du tar emot din nya cykel, även om monteringsgraden är enkel. Vi monterar först alla cyklar och justerar in dem så de är säkra och körklara. Efter det packas de ner i en cykelkartong. Då plockas framhjulet och pedalerna av, samt att styret vrids. D.v.s. när du packar upp din cykel behöver du själv sätta dit framhjulet, kontrollera att frambromsen inte tar emot. Vrida styret och dra åt bultarna, samt skruva dit pedalerna och dra åt dessa
10

Transportskada

Kontrollera direkt vid mottagandet av leveransen att inga varor saknas eller är skadade. Skulle varorna vara skadade eller saknade, gör en anmälan till fraktförare eller utlämningsställe. Spara även kartong och emballage tills dess att reklamationen är hanterad och klar.
11

Reservation

Vi reserverar oss mot alla former av skrivfel såväl som felaktiga priser samt produktinformation. Vi reserverar oss också mot att lagersaldot inte stämmer med det angivna. Vi kan inte ta ansvar eller kompensera för de följder som kan uppkomma på grund av detta. Om du skulle beställa en vara som vi inte kan leverera sker givetvis omgående återbetalning av det fulla köpebeloppet till dig.
12

Personuppgifter

Genomfört köp innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Dina personuppgifter är skyddade och hanteras enligt bestämmelserna i Personuppgiftslagen (PUL).
13

Värt att veta

För dig som handlar cykel via vår E-butik så ska du veta att vi har lagt ner avsevärd tid på din cykel innan den skickas från oss. Vi har packat upp cykeln ur kartongen, monterat upp och finjusterat alla funktioner, dragit i vajrar och masserat hjulen besiktigar cykeln för att sedan plocka ner och emballera den igen, ner i kartongen och hem till dig. Bra att veta är också att samtliga av våra cykeltillverkare förbehåller sig rätten (således också vi) att ändra detaljer i specifikationen på cykeln. För mer info kan du läsa under rubriken "Om oss".
14

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, tekniska problem, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från bikevillage sida, som gör att bikevillage ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att bikevillage befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.